Tips på övningar - fokus på bål.

2013-02-25 @ 23:26:00
Önskning om lite tips på övningar och kost har kommit in och jag börjar med styrkan i det här inlägget. Tack för att ni tycker till! 

Jag delar upp det lite och börjar med bål, eller core som många kallar det. Bålen berör de centrala delarna i din kropp men framförallt mage/rygg. Jag tränar bål, och fokuserar alltså inte på just "abs" eller yttre muskulatur, då den inre styrkan är extremt viktig för att vi ska erhålla en god hållning och slippa utslitning i ex. rygg. Detta effektiviserar mycket i vardagslivet där vi använder vår bål i mycket, utan att vi kanske vet om det. Men viktigt är att försöka lägg märke till när och sedan göra det på rätt sätt. 
Vi kan snyggt kalla det för en muskelkorsett som hjälper dig att hålla upp dig och din hållning. Det blir även sjukt snyggt när du lyckas får till de yttre musklerna runt hela mage/rygg, och inte bara abs som är väldigt lätt att vara stolt över. Även det väldigt snyggt, men tyvärr helt utan någon vidare funktion. Därför visar jag nedan ett gäng av mina bålövningar, som faktiskt hjälpt mig otroligt mycket med min svaga korsrygg. Bland annat dessa har gjort att jag kunnat träna bort känslan av att strändigt vara trött och öm i ryggen. 
 
Båten: En effektiv övning för den inre bålmuskulaturen. Utgångsläget i den här övningen är på rygg med fötterna i golvet. Sträck upp båda armarna över huvudet (försöka att hålla armarna över öronen under hela processen) och håll händerna raka ihop, alternativt knäpp dem. Viktigt i alla bålövningar är att du hela tiden pressar ner svanken för att koncentrera övningen till magmuskulaturen och inte tappa ryggen. Börjar du svanka är risken att du skadar dig mycket större, så ett färre antal repetitioner (och fler set) är att rekommendera istället för att arbeta mer fel muskler och slita ut höft och ryggmuskulaturen när inte den inre muskulaturen orkar riktigt. Dra dig sen upp med hjälp av magen (likt en sit-up), sänk sedan överkroppen och upprepa igen. För att utveckla övningen lite kan du stanna kvar i "sit-upen" och därefter sträcka ut ett ben och sätta ner i golvet igen innan du sänker ner dig. Upprepa och byt växelvis ben.
Plankan: En välkänd, ofta statisk, övning som många fasar. Det gjorde även jag innan jag lärde mig koncentrera bål och pressapressapressa svanken upp för att få till rätt position och slippa slitning och ryggont. Det är en relativit tung övning som man bara kan öva sig till att klara av! För att göra övningen så enkel som möjligt kan den som precis börjar mer övningen starta med att stå på knä. Detta för att det är bättre att lära sig rätt från början, och efter ett tag gå vidare till att stå på fötterna. För den som tröttnar (ex. jag) på för mycket statisk träning, är det lätt att här köra lite dynamiskt också. Ett exempel är att lyfta på en arm, sträcka ut den framåt, dra tillbaka och sätta ner igen. Byt sen arm och upprepa så många gånger du orkar.
En annan (roligare, enligt mig) dynamisk övning med utgångspunkt i plankan går ut på att dra ett ben i taget till dig. Tryck till ordentligt när du fått upp låret mot magen för att ge magmuskulaturen lite extra jobb! Sträck bak benet och växla ben. I alla tre övningar - ha armarna rakt under dig.
Push-ups: Armhävningar! Den gamla godingen! Tränar även axelmuskulatur, armar och bröst om du går ner tillräckligt djupt i rörelsen. Koncentrera även här bål och pressa upp svanken samtidigt som du inte putar upp med rumpan. Utgå ifrån en handstående planka för att få till rätt plankliknande position och sänk dig sen ner med hjälp av armarna och pressa upp igen. För att göra det enklare kan du även här stå på knäna. Upprepa så många gånger du orkar. Viktigt(!!!!!) här är att inte tappa ryggen. Tänk dig stel som en pinne i hela bålen och benen, för att minska risken för att du sliter till och får en sträckning i nedre ryggen. Den har jag testat och det var inget kul alls! Övningen ger inte så mycket synligt resultat i bål, men jag tycker ändå att den är bra för din stabilitet.
Tå-dip: Bra övning för nedre bålmuskulaturen. Utgångsläget är likt den första övningen i inlägget (båten), men här ligger du med benen i luften med 90 graders vinkel. Härifrån doppar du en fot i taget i golvet och upprepar så många gånger som möjligt - utan att tappa ryggen. Jag vet att jag tjatar, men det är för att det är sååå viktigt! Att ha ont i ryggen är sjukt tråkigt och går det att förebygga så ska det förebyggas! ;)
Födjupning av den här övningen kan likna en omvänd crunch (sit-up) men med ett ben i taget. Istället för den 90 gradiga vinkeln kör med raka ben, ett i taget. Benen är tunga vilket gör det lätt att tappa ryggen så pressa extra hårt hela tiden. Att du pressar ner svanken hela tiden kommer också göra att du känner övningen bättre, det blir jobbigare och den känns (och blir) mer välgjord. 
Döden: Övningen gör absolut skäl för sitt brutala namn! Riktig ab-killer! Utgå ifrån en handstående planka på bollen, och känn efter så att du står stadigt. Rulla sen bollen närmare mot dig med hjälp av mage och framsida ben tills att du står som i en pik (jag behöver fortfarande mer övning för att komma upp ännu längre och rakare med benen!!). Rulla sedan tillbaka, utan att tappa ryggen och rumpan neråt, extremt lätt i den här övningen men o så viktigt. Upprepa så många gånger du orkar. 
 

En annan övning som berör bålen är rygglyft, men det tror jag redan ni vet vad det är!? För att få med lite extra träning i rygglyften kan du köra med utsträckta armar och göra skuldervridningar för att ge skuldrorna lite gratis utmaning! Jag personligen föredrar rygglyft på boll där jag koncentrerar arbetet till nedre delen av ryggen. Bollen hjälper också till att komma upp på en bra höjd i lyftet! 
 

Hoppas det gav något i alla fall! Hör av mig så snart som möjligt med fler övningar, men då baksida lår/rumpa! 
2 kommentarer i det här inlägget
Postat av: Moa Petersson

Jag måste bara säga att din blogg är väldigt inspirerande!
Inte för att jag är en "gymtjej" då mina hästar tar all min fritid.
Men dom här övningarna kan man ju lätt göra hemma.

Har läst din blogg ganska länge och tycker den är jätte bra :)

Svar: Ja, absolut! Dom är toppen att göra hemma, och behöver dessutom inte ta allt för lång tid heller :)
Tack, va glad jag blir!
Jolina Fältsjö

2013-02-26 @ 07:55:52
URL: http://moavendelahelen.wordpress.com
Postat av: Anonym

kan du inte visa någon/några övningar som man tränar rumpan?

2013-02-26 @ 20:04:22

Skriv din kommentar nedan:

Namn:
VIP?

E-postadress: (visas ej)


Har du någon blogg?:


Kommentar:


RSS 2.0