Chocolate protein bars

2013-01-25 @ 16:07:00
Här är dom! De berömda protein barsen, sjukt goda så jag tänkte bjussa på receptet!
 
4dl havregryn (gärna extra fibrer) eller rågflingor
1dl proteinpulver eller mandelmjöl (behövs inte riktigt lika mycket om du använder proteinpulver med exempelvis chokladsmak, det blir så himla sött annars) Jag använder mig av choklad/hasselnöt protein powder
1/2 dl osötad kakao (eventuellt lite extra om du gillar mörk choklad)
2-3 matskedar svart kaffe (om du är lika kär som jag i kaffe kan du ha i några extra)
1/2 dl vatten
1/2 dl mjölk
1/2 dl lättkvarg 0,1 % fett (går lika bra med exempelvis a-fil om det inte är något du vanligtvis har hemma)
1-2 matskedar sött - stevia eller sukrin+ (om du använder proteinpulver med smak är inte detta nödvändigt alls, det är lätt att barsen får en sötningsmedelsmak med för mycket stevia eller sukrin)
 
- Som ni ser är det inte jättnoga med mängd, man får liksom smaka av och se, men på ett ungefär!
 
(Eftersom jag tycker om att trycka i så mycket som möjligt gott, körde jag i en näve hackad sötmandel, lite solrosfrön och russin. Mängden här bestämmer du helt själv, men jag körde nävemetoden rakt igenom och som sagt blev det mycket gott! Kan tänka mig att det är urgott med hasselnötter och torkad aprikos också!)
 
Blanda alltiop till en chokladbollsliknande deg smörpappra t.ex. en brödform (en sån där smal limpform(?)). Lägg i och släta till degen. Täck över med lite plastfolie och ställ in i frysen i lite drygt en timma. Sen tar du ut formen och delar den stora kakan i så stora bitar du vill ha dina bars. Jag lyckades få ganska jämna - 60 och 80 gram. 
Förvara dem sen förslagsvis i frysen eftersom de kan va lite kladdiga + att de klarar sig betydligt längre där (månader). I grundreceptet rekommenderades att dela fullkornsrån i lagom stora delar, (såna man har till ost och kex) och ha på var sida, så att det blir hamburgare-protein-bars typisch, men jag tyckte de var perfekt såhär! Och lite kladd har ingen dött av! 
 
En sån här och en kopp kaffe - och det kalasar i käften!
 
0 kommentarer i det här inlägget

Skriv din kommentar nedan:

Namn:
VIP?

E-postadress: (visas ej)


Har du någon blogg?:


Kommentar:


RSS 2.0