Onsdagen

2014-06-04 @ 23:11:00
Lite sängposes från när jag mitt under dagen bestämde mig för att sova middag. Händer typ aldrig hos Fältsjös, och självklart inte igår heller! Fick en idé på middag och styrde ihop ett gäng tonfiskbollar, som blev en fullkomlig succé! Till dessa ett äggabägga och en enorm sallad, innan ett bröst/axelpass på actic med Hanna. 
 
Tonfiskbollar

1 burk (avsunnen) tonfisk i olja/vatten
1,5 tsk fiberhusk
1 äggvita
kryddning efter smak (jag hade curry, cayenne och salt) 
 
Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader. Släng ner alla ingredienser utom kryddorna i en skål och rör ihop noga. Smaksätt efter vad du känner för just idag och låt stå i någon minut i kylen. Rulla med lätt blöta händer 8 bollar och lägg på en ugnsfast form (en plåt med höga kanter). Hiva in i ugnen och låt gräddas i ca. 10 minuter innan du försiktigt skakar på plåten så bollarna lossnar och rullar omkring. In i ugnen i ytterligare 5-10 minuter. Eftersom tonfisken redan är tillagad i burken handlar det egentligen inte om att något ska bli tillagat, utan mer att de ska få en bra konsistens. När de är lätt bruna på undersidan (den mot plåten) är de färdiga!
 
Ät med vilka tillbehör som helst. Jag var för lat gör att koka bulgur, potatis eller något annat i kolhydratsväg, men en sallad funkade perfekt!
 
0 kommentarer i det här inlägget

Skriv din kommentar nedan:

Namn:
VIP?

E-postadress: (visas ej)


Har du någon blogg?:


Kommentar:


RSS 2.0