Kostvanor

2014-03-04 @ 19:29:00
Det här med min kärlek till frukostmat:
Jag har tidigare berättat hur mycket jag tycker om frukostmat, typ gröt, kvarg, smothies, mackor, knäcke och allt det tidigare nämnda med topping i oändlighet. Jag tycker absolut att frukosten är dagens bästa mål, vilket ibland leder till att jag lätt som en plätt får i mig två eller tre sådana mål om dagen.
 
Vad som här blir en utmaning är att få i sig den omtalade regnbågen av näringsämnen. Det kan vara svårt att få i sig alla livsnödvändiga ämnen som finns i all den matmat vi varje dag bör få i oss, genom enbart havregryn och kvarg. Så länge man inte av nån anledning ska tappa massa vikt eller dietar på en extrem nivå (även här ska man såklart vara extremt noggran att få i sig alla nödvändiga näringsämnen, men då i ett lite mindre utbud av råvaror) är det viktigt att äta just varierad matmat också, men självklart kan man äta gröt till middag någon gång ibland, bara för att det är så in i norden gott! Ett litet tips i dessa lägen kan vara att göra kanske en dubbel portion gröt, och äta en macka eller ett extra ägg till, om det inte är en så pass stadig frukost man vanligtvis äter. Annars ökar man lite till ;)
 
I mitt fall så är ju den stora lasten, som ni redan vet, gröt. Sen att det finns många olika varianter på grötgryn behöver vi inte ens gå in på... Min egen kosthållning är jag relativt noga med att hålla lite koll på, eftersom jag tränar så pass mycket och behöver "rätt" energi vid rätt tillfälle på dagen. Därför är jag ganska egocentrisk när det gäller mina mattider och rätter, vilket för många kanske ses som töntigt och onödigt. Dock ser jag en enorm skillnad i vad jag får i mig och när på dygnet det sker, i det jag sen presterar, så att bry sig om vad andra tycker och tänker om det har jag inte tid med. Ett konkret exempel på detta kan vara pannkakor som uppladdning inför ett bodypump-pass. Pannkakorna med nutella och grädde är helt sinnesstört goda men de ger mig inte samma långvariga energi, som t.ex. laxen och potatisen tillsammans med en rejäl sallad gör. Då är jag helt enkelt kaputt efter bara uppvärmningen. Tycker man sen att det är roligt att släpa sig igenom ett träningspass totalt gråtfärdig, så fine. Jag vet i alla fall hur mycket mer jag uppskattar att kunna pressa, öka och motivera mig själv genom min egen utveckling, oavsett vilken träningsform jag utför, och just av den anleningen blir mina matvanor ganska olika i beroende av min träning. 
 
Sen till vad jag sa om att jag kan få i mig två eller tre frukostmåltider om dagen innebär dock inte i mitt fall att jag så ofta ersätter middags- eller lunchmaten, men visst händer det när det känns som det smidigaste och utan tvekan godaste alternativet. För att få i sig favoritmaten (i detta fallet frukost) kan man därför lägga in det som mellanmål eller ska vi lite mer modernt kalla det för snack?
 
Jag fick en fråga om huruvida jag såg på det här med att ersätta matmaten med frukostmat, och för att sammanfatta det hela lite: Jag tycker absolut att det är mer än okej att någon gång ibland äta frukost till middag/lunch, men öka då mängden och ät mer mångsidiga mellanmål i sådana fall. Självklart är gröt hur bra som helst och innehåller massa bra grejer som ger oss en helt grym start på dagen, men som med allt annat så bör det ätas med måtta, det också. Äter du gröt med bär eller frukt och mjölk istället för en middag med något protein (som kött, ägg, fisk eller bönor), kolhydrater (som pasta, ris, bröd och potatis) tillsammans fett och fibrer (från t.ex. frön, grönsaker ochfrukt), säger det sig ju självt att du får i dig en betydligt bredare och större mängd OLIKA näringsämnen i det senare exemplet på måltid. Gröt med topping har väldigt fina näringsvärden och ämnen, men variationen hittar vi sällan här.
 
Mitt tips till dig som vill variera din kost lite mer är att spana in mängder av olika forum där du kan hitta otroligt mycket recept och tips till hur du gör vardagsmaten lite lyxigare utan att det på något vis ska innebära sämre råvaror. När sen inspirationen och hungren sätter in startar ställer du dig i köket och exprementerar fram måltider utifrån alla de väl utformade recept du hittat. På detta sätt kommer du att få upp ögonen för mängder av olika, och kanske till och med nya, råvaror (som inte behöver vara dyrare än nåt annat) som leder till förhoppningsvis lyckade måltider och ytterligare inspiration! På vägen kommer du som kanske också är lite trångsynt och till och med "rädd" (det var jag) att komma ifrån det, och kunna utmana dig själv för att både lyckas och misslyckas många gånger. Det gäller att pröva sig fram! 
 
 
- Nu ska jag göra semlor! 
0 kommentarer i det här inlägget

Skriv din kommentar nedan:

Namn:
VIP?

E-postadress: (visas ej)


Har du någon blogg?:


Kommentar:


RSS 2.0