Pro Ana "En livsstil"

2012-01-05 @ 00:34:54
Detta är det värsta jag sett i hela mitt liv! Jag blir så förbannad på sånt här. Människor som plågar endast sig själva helt utan anledning! Faktiskt både tjejer och killar som bokstavligt sakta men säkert tar livet av sig själva.
Hittade en blogg skriven av en tjej som kämpar hårt emot sin anorexi. Hon berättar där om hur hon blev sjuk, men ger också sin förklaring till det hela. Jag själv tycker att det är intressant med sådana bloggar, men skulle själv aldrig kunna ha någon. Hur sjuk jag än skulle vara. Tror jag.
Hon skrev i alla fall om Pro Ana-sidor där hon fann sin väg till den sjukdom, jag tror att många kan klassa som den värsta på denna jord. Det handlar alltså om olika hemsidor som påstår att den hela Pro Ana grejen är en livsstil, och ingen diet. Att människor alltså ska leva efter ett schema med svält ena dagen, 500 kalorier en annan, 800 nästa och dagen efter det återigen svält. "Man ska konstant vara i rörelse, eftersom det förbränner de få kalorier du får i dig under dagen." "Ha det extremt rent runt omkring dig hela tiden, städa för det förbränner." "Borsta ofta tänderna för att få maten att smaka äckligt." Och så här fortsätter det. Överallt. På hela internet. Och nu har jag ändå bara tagit det lilla jag hittade. (Vill inte dra upp extrema exempel här, både med tanke på att jag vet att folk läser det jag skriver, och p.g.a. att jag själv inte vill ha det extremaste av det extrema att titta tillbaka på.)
Det här skrämmer mig något fruktansvärt. Hemskt. Jag förstår inte hur man kan ha hjärta att sitta och skriva tips till redan svårt sjuka människor. Uppmuntra att se ut som levande skelett. Ge "enkla" tips till att förstöra en hel framtid. "Här! Varsågod, här får du en biljett till helvetet."
En slutsats jag, men säkert också många andra, vill dra är nog att personen eller personerna bakom allt det här, heller inte dom är friska. Men detta gör det inte rätt. Idag stiger antalet insjuknanden i ätstörningar hela tiden, och jag tror inte att någon frisk människa kan se sig själv med en ätstörning. I helvetet. Jag själv blir rädd bara av att läsa.
Jag blir alltså bara så arg av sånt här. Jag kan verkligen inte förstå hur detta kan förekomma. Det får inte förekomma. Jag valde att visa en relativt "mild" bild p.g.a. att jag själv mår illa av att se benknotor sticka ut ur ett blåspräckligt skinn. Färglösa flickor som bara matas med negativa tankar.
Men jag tycker att man ska vara medveten om riskerna som finns. Att börja träna betyder inte att man kan fortsätta äta som man gjorde innan, när man försökte gå ner i vikt med hjälp av att äta mindre. Tänk om. Jag kan erkänna att jag själv, flera gånger, tänkt tanken att äta mindre för att gå ner i vikt, och jag tränar ändå flera gånger i veckan, och ikväll skäms jag över att tanken ens slagit mig. Ingen tycker att det är fint med levande döda. En människa utan liv är ingen människa, och jag vet själv att jag inte vill bli en robot.
1 kommentarer i det här inlägget
Postat av: josefine andersson

sjukt bra skrivet jolina, värkligen. för det är prisis vad detdär handlar om: ett helvete! fråga mig lixom, jag vet

2012-01-07 @ 17:38:26
URL: http://josefineandersson.se

Skriv din kommentar nedan:

Namn:
VIP?

E-postadress: (visas ej)


Har du någon blogg?:


Kommentar:


RSS 2.0