Måndagsmuffins

2014-04-14 @ 15:54:48
Slängde ihop ett gäng muffinsar förra veckan och självklart tog dom slut innan jag visste ordet av. Vilken tur då att jag hann föreviga dem, så ni också kan få receptet på dessa skönheter!
 
Vanilla raspberry muffins
30 gram whey alt. kokosmjöl (jag hade vaniljsmak)
35 gram (ca 4msk) mjöl (jag hade dinkel)
35 gram (ca 3,5msk) kokosmjöl
2 tsk bakpulver
2 nypor salt
2 hela ägg
2 äggvitor
100 gram kvarg/turkisk yoghurt
1 dl mjölk (jag hade mandel)
1-2 msk sötning (socker, agave, steviadroppar)
Valfria bär att smaksätta muffinsarna med (jag tog hallon)
 
OBS! Att mäta i vikt är bättre än att mäta i mängd (dl, cl, msk osv) eftersom t.ex. mjöl och gryn packar sig väldigt olika hårt och stämmer därför inte alltid från gång till gång. 
 
Gör såhär:
Värm ugnen till 175 grader och placera ut 10-12 formar (papper eller silikon) i en muffinsplåt. Blanda först alla torra ingredienser innan du tillsätter det blöta och mixar med stavmixer. Viktigt är att alla klumpar försvinner och att smeten/såsen är slät. Fyll sedan formarna med lite(!!!) smet och lägg i lite bär innan du fyller upp dem såsom med vanliga muffins (ca 2/3 av formen) och toppa med mer bär. Grädda mitt i ugnen i 17-20 minuter och låt svalna på galler (inte kvar i plåten då de fortsätter gräddas då) och njuuuut!
 
 
 
Ett tips är att använda mycket bär så att muffinsarna blir saftiga och goda! 
Förvara i kyl eller frys men självklart klarar de sig längre i frysen. Perfekt att ta upp ett par och låta tina till mellis vilken dag som helst i veckan! 
 
 
0 kommentarer i det här inlägget

Skriv din kommentar nedan:

Namn:
VIP?

E-postadress: (visas ej)


Har du någon blogg?:


Kommentar:


RSS 2.0