Mina kostvanor

2014-03-20 @ 08:39:07
Det här med kost och kostvanor - det viktigaste för mig är att ha ett sunt förhållningssätt, utan förbud. Förbjuden mat är inget som existerar. Vissa föredrar en kost där snabbmat, läsk och godis hör till vardagen och andra föredrar tidigare exempel som något man kan ta till när det är något speciellt. Just av den anledningen att det ska vara nåt speciellt när man väl festar till det. Jag är sån. Jag tycker att det är roligare att äta godis eller en riktigt fin middag som är lite flådigare på helger eller vid speciella tillfällen, just för att det ska vara nåt speciellt. Då blir det extra gott när jag väl äter den där hemmagjorda hamburgaren, steken med en riktig rödvins- eller gräddsås eller godispåsen med extra mycket choklad och laktrits. Ytterligare anledningar till att jag inte petar i mig vad jag föredrar att kalla "lyxmat" varje dag, handlar både om att det inte ger mig samma energi som min "vardagsmat" gör, samt att min mage på senare tid har blivit lite känslig och inte pallar med lika mycket som förr... men det är inget vi behöver gå in mer på! 

Ett stort DOCK är dock att jag ALDRIG äter något jag inte tycker om, eller på något sätt mår dåligt över valet av mat. Punkt. Jag tycker att naturgodis är godare än lösgodis många gånger, men känner jag en lördag (älskar lördagsgodis-tänket) att jag är mer sugen på häxvrål och center, som är favoriterna i smågodishyllorna, då äter jag självklart det.
Och det här med lördagsgodis. Jag älskar att jag försöker hålla mig till att äta godis osv på helgerna och framförallt fredag och lördag. Då blir helgerna något positivt och jag blir bokstavligt som ett litet barn på julafton (eller i godisaffären) när jag på lördagen får gå och handla mitt lyxgotte. 
 
Som ni sett drar jag ibland ihop lite nötbollar eller chokladkladd mitt i veckan för att unna mig något extra gott, men tyvärr har jag fått inse att magen inte pallar alla dadlar, kokosolja och nötter i så stora mängder. Egentligen handlar det inte ens om att unna sig (bara smaken då). Inte för mig i alla fall, eftersom råvarorna är samma som jag använder i min vardagliga mat, och är totalt suveräna för både kropp och knopp. Självklart är de energirika, MEN det är GOD energi, fina fetter, protein och kolhydrater vilket gör att vi kan äta dem helt utan dåligt samvete. Med ett litet dock, att ge en extra tanke på magens bästa.. Hehe. Såå, nu tycker jag att vi stryker "att unna sig" helt och hållet ur vokabuläret och äter för att det är gott och för att vi vill!
Många gånger tycker jag att det är godare med gröt eller kvarg framför mackor till frukost, och jag känner framförallt att det är mer mättande. Visst, på helgen när man lyxar till det med stor lååång frukost är det godare med frallor osv, men vardagsfrukosten bör vara smidig och god och då slår ingenting gröten eller kvarg med topping. Mums! 
Middagsvanor är väldigt lika jämt och ständigt känns det som. Jag älskar kolhydrater, såsom gryn, pasta och hembakt bröd med inget av de förekommer så ofta i min vardagsmat faktiskt (vet inte varför). I veckorna äter jag mycket lax, kyckling, tonfisk och framförallt ÄGG, just för att det är så smidigt. Dock är det lite roligare att lägga någon extra timma på en köttbit på helgerna! Hur romantiskt är det att stå och koka ägg liksom? Älskar också pasta, men det är också helgmat för mig - att koka färskpasta och göra nån superdupergod krämig sås och dränka allt i. Wäää, nu vet jag vad jag ska äta på lördag!
 
Till vardags har jag dock lite standardrätter som är enkla att förbereda, ger bra energi och är dessutom hur gott som helst! En dag kan ungefär se ut såhär - 
Frukost: Gröt med topping + kaffe.
Lunch (ganska tidigt oftast): en sallad med ägg/lax, keso och massa grönsaker + kaffe. 
Efterrätt: Nåt med jordnötssmör.
Mellis: frukt, nötter eller kvarg med bär (rejäla mängder).
Middag: Kycklingfile med en sallad och bulgur + kaffe och nåt gott efteråt. 
Efter träning: Kvarg med bär, kokos och jordnötssmör. 
(utöver allt detta äts det en hel del nötter här och var också) 
 
 
Och till det här med träning och vila. Hur förhåller jag mig till de dagar då jag inte tränar? Precis likadant! Under vilan är det viktigt att ge kroppen myyyycket näring och energi, för det är här som kroppen ska ha energi till att bygga upp vad vi bryter ner med vår träning OCH ge oss energi till att orka existera även dessa dagar. Därför ska man aldrig äta mindre bara för att man har vilodag. Tycker man att det låter lustigt, se det då istället som att ladda upp inför kommande dagar med träning. Det blir sååå mycket roligare att träna när en har energi!! Jag brukar även ladda med lite extra mat de dagar jag kör ben, då jag lätt töms på energi under dessa pass med stora muskelgrupper. Då gynnar det mig mer lite mat utöver det vanliga! 
 
 
Hoppas att det här täcker frågan jag fick + att ett inlägg om periodiska fastan kommer upp när jag hamnar rätt. Just nu är det lite instabilt, så jag väntar med det inlägget! 
0 kommentarer i det här inlägget

Skriv din kommentar nedan:

Namn:
VIP?

E-postadress: (visas ej)


Har du någon blogg?:


Kommentar:


RSS 2.0