Periodisk fasta

2014-03-18 @ 16:13:00
Nu fick det då bli ett inlägg om det lilla experimentet i alla fall! Trevligt att ni är intresserade :)
För mig har det här med fastande och att undvika ätandet under större delen av dygnets 24 timmar väldigt länge känts obehagligt och faktiskt lite ohälsosamt, men efter att ha läst på lite gav jag det i höstas en chans. Dock slutade jag då efter en vecka, eftersom det mest var för att testa på. Jag själv trodde inte att jag hade psyket till att fasta i 16 timmar varje dygn, men eftersom att minst hälften blir en naturlig fasta genom sömnen funkade det förvånansvärt bra!
 
 
 
Vad är då periodisk fasta?
Precis vad det låter som - du fastar periodvis. Det finns oändligt många olika tillvägagångssätt som sträcker sig från bara några timmars fasta upp till och med flertalet dagars fasta. Dock är det senare exemplet aningen extremt och bara det fakum att de kallas för hard-core-varianterna säger ju sitt kan jag tycka... Många har säkert också hört om 5:2-dieten som går ut på att fasta (äta ytters lite) under 24 timmar två gånger i veckan och i övrigt ha ett "normalt" förhållningssätt. Den varianten jag har valt att köra är 16:8 och är kort och gott en fasta i kortare perioder, men varje dag. Jag har ett fastefönster på 16 timmar och efter det ett ätfönster på 8 där jag ser till att få i mig dagens näringsmängd. Den här metoden tillhör vad som kallas för leangains och är den vanligaste av alla sorters periodisk fasta när det gäller mer eller mindre "deffresultat". 
 
Mitt upplägg är mycket enkelt då det oftast passar väldigt bra för mig att bryta fastan mellan 11:30 och 13:00. Dagens ätfönster har t.ex. sträckt sig mellan 12:00-20:00. Däremellan har jag ätit tre större mål, planerade utefter hur jag valt att placera mitt träningspass. Som riktlinje kan man med fördel lägga det största målet som efter-tränings-mål, då kroppen behöver som mest påfyllning just då, men det finns också dem som kör på helt fastad träning där man då fyller på med lite extra aminosyror. Detta för att miniera risken för muskelnedbrytning, för det är just vad det periodiska fastan är till för; att maximera en så ren muskeltillväxt som möjligt, tillsammans med en högst begränsad fettinlagring. En "vanlig" deff (där man äter mindre än vad man gör av med och inte sällan en väldigt begränsad mängd kolisar) har nämligen en tendens att tillsammans med nedbrytningen av fettet också bryta ner en del av den muskelmassan vi faktiskt vill ha kvar. 
 
Hur fungerar det hela då? Hålls inte förbränningen igång genom många små mål mat?
När vi normalt äter med jämna mellanrum (var 3e timma) blir det väldigt mycket svårare för vår blodsockernivå att stabilisera sig, vilket leder till att insulinnivåerna (det protein som hjälper oss att reglera vår blodsockernivå) i kroppen sjunker samtidigt som insulinkänsligheten försämras. Med en försämrad insulinkänslighet utsöndras högre nivåer av just insulin när vi stoppar i oss någonting, vilket kan leda till att vårt energiöverskott går till fettinlagring. Om vi då tvärt om: har en god insulinkänslighet ökar det möjligeheterna för överskottet att istället lagras som glykogen eller direkt användas för muskeluppbyggnad. Med insulin i blodet kan vi heller inte använda vårt lagrade kroppsfett som energi, eftersom fettcellerna då inte kan frisätta aminosyror (kroppens snabbaste protein som förbygger muskelnedbrytning). Att fasta under vissa timmar på dygnet stabiliserar alltså blodsockernivån samtidigt som det förbättrar fettförbränning och insulinkänsligheten. Vi får även en ökad produktion av tillväxthormon. 
 
Ovan information är fakta som jag själv läst mig till, men nu till mina egna åsikter då:
Jag tror inte att jag är ensam om att tycka att det är med skräckblandad förtjusning som man experimenterar med sin kropp. Det är både coolt att se den förändras, men också läskigt med tanke på att möjligheten att man inte skulle må bra av det faktiskt finns, men än så länge mår jag prima! Jag har de första dagarna gått runt och tänkt och faktiskt nästan räknat på hur mycket jag måste få i mig för att över huvudtaget orka med dagarna, men jag antar att det är något som försvinner med tiden, och att det så småningom blir som på rutin.
 
Just det här sättet att äta på passar mig faktiskt bra, då man både får äta sig mätt OCH förhoppningsvis får en ökad muskeltillväxt minus lite underhudsfett. Jag själv märker bara nu i början att jag förlorat lite vätska och därför får lite mer tonade muskler på t.ex. magen. Eftersom det är relativt stora portioner man måste äta för att erhålla en NORMAL näringsmängd kan man automatiskt tänka sig att fenomenet med svullen mage är ett ständigt problem under ätfönstret, men faktiskt inte. Jag (tillsammans med många andra som jag läst om) upplever faktiskt en minskad uppsvullenhet(?) trots så pass stora mängder på samma gång, men kanske kan det ha att göra med att det man stoppar i sig när man väl gör det faktiskt går till energi och stannar inte kvar och lagras? Viktigt under en periodisk fasta är dock(!!!!) att se till att få i sig vanlig mängd MAT.
Det är faktiskt beroende på NÄR vi äter som tester har visat god resultat. Sen att småätandet automatiskt försvinner talar ju endast för att vi inte petar i oss något "onödigt" utan ser till att få i oss ordentligt under de timmar på dagen som vi äter. Tester har faktiskt gjorts på människor som under sex månaders tid ätit sitt dagliga behov, men koncentrerat i endast EN måltid. Resultatet av detta visade att deltagarna erhöll samma vikt, MEN med en tydlig förändrad kroppssammansättning där de förlorat fett samtidigt som de bildat ny märkbart fettfri massa. Coolt tycker jag, och definitivt värt att ge en chans såhär till beachen -14! Haha, skämt osido - jag ger det en chans och hoppas på någon förändring, men mår jag under loppets gång dåligt eller känner att det inte är nåt för mig kommer jag att direkt avbryta, helt klart! 
 
 
 
 
0 kommentarer i det här inlägget

Skriv din kommentar nedan:

Namn:
VIP?

E-postadress: (visas ej)


Har du någon blogg?:


Kommentar:


RSS 2.0