Från bullmamma till (super)bollmamma

2014-03-04 @ 12:36:00
Gårdagens uppdatering fick ligga lite på is, iochmed att min laddare och internetsladd till iPhonen låg kvar hemma hos Gustav hela dagen. Imorse ville inte hans dator heller ta emot mina bilder, så det fick helt enkelt vänta tills jag kom hem - och nu är jag hemma! 
 
Det var måndag igår. Dessa dagar tycks vara lite extra tunga, och för att pigga upp mig lite och unna mig något riktigt gott slängde jag ihop lite superbollar! Ett bra sätt att förgylla vardagen på! 
 
Jag försökte mig på en liten jordnötsvariant, som turned out helt amazing! Dock blev det mer utav en peanutbuttery almond crunch, då basen fick bli sötmandel (min stora kärlek efter jordnötssmör). Höftade totalt på måtten, så receptet är lite ungefärligt.
Peanutbuttery-almond-crunch-bollar

2 dl sötmandel
0.75 dl jordnötssmör (creamy eller crunchy)
8 dadlar (färska)
1 msk kokosolja (kung markatta utan smak)
1 nypa havssalt
kokos till rullning (valfritt)
 
Gör såhär:
Kärna ur och blötlägg dadlarna. Mixa sötmandlarna till en mandelmjöl, men behåll gärna lite crunch. Mixa dadlarna tillsammans med lite vatten till en smet och häll över i mandelcrunchet. Tillsätt jordnötssmöret, kokosoljan och saltet, och rör/mixa ihop till en deg/smet. Ställ in i kylen i några minuter om det är för kladdigt och rulla små bollar. Pimpa hur du vill, men förslagsvis med kokos! Ställ in i kylen ytterligare en liten stund och njut! 
 
 
0 kommentarer i det här inlägget

Skriv din kommentar nedan:

Namn:
VIP?

E-postadress: (visas ej)


Har du någon blogg?:


Kommentar:


RSS 2.0