Mer rå brownie till folket

2014-05-08 @ 17:58:00
Precis sådär lagom sötsalt kombination från dadlar och havssalt tillsammans med en lagom chokladig och nötig smak. Att associera till något sexuellt skulle passa in obehagligt bra här, men inte idag. Idag är det en symfoni i min mun. Mina smaklökar ljublar och applåderar i fullkomlig eufori. 
Nötig rå brownie
100 g ekologiska nötter (blandat går utmärkt, men jag använde mig av sötmandel och valnötter)
60 g färska urkärnade dadlar (drygt 1dl)
20 g nötsmör (ca. 1msk)
10 g raw kakao (ca. 1/2 dl)
1 msk kaffe
1 nypa salt
 
Gör såhär:
Mixa i en matberedare nötterna till en crunchigt mjöl och tillsätt allt förutom kaffe. Mixa tills det hela blir en deg och tillsätt sedan kaffe om du tycker att det behövs och mixa till en jämn deg. Tryck sedan ut skapelsen i en lagom stor form och dela in kakan som du vill ha den (beroende på hur tjocka bitar du vill ha). Jag gjorde dem ganska tunna och fick ut sex bitar i storlek med en normalstor rå bar. Frys sedan in i minst en timma och ät som den är till mellis, efterrätt eller pimpa upp den med vaniljkeso eller kvarg, färska bär och kanske en extra klick av ditt favoritnötsmör? Hursomhelst - ät och njut!
 
 Kaffe och choklad - en störd kombination och ytterst säkert kort alla dagar i veckan! Idag har två av dessa blivit efterrrätt till både lunch och middag. 
 
0 kommentarer i det här inlägget

Skriv din kommentar nedan:

Namn:
VIP?

E-postadress: (visas ej)


Har du någon blogg?:


Kommentar:


RSS 2.0