Låt barsen ligga!

2014-05-12 @ 14:27:00
Sitter med mellanmålet i handen och superzebran framför ögonen. Sista lektionen för idag är avklarad - sköna måndagar.
 
I mitt tidigare inlägg skrev jag om vilka förväntningar jag har på den kommande veckan. Ytterligare ett litet mål jag har den här veckan är att "bli av med" vardagschokladätandet. Det här söta, chokladiga, men ändock utan vitt raffinerat socker, som likförbannat sätter käppar i hjulet för hjärnkontoret. Jag försöker, som många gånger nämnt, att försöka hålla mig relativt clean från snabba kolisar (såsom vitt socker) i veckorna men utan en tanke på vad som intas under helgen. DOCK: Chokladsmak och "nyttiga" sötsaker triggar hjärnan och jag har märkt att jag har utvecklat ett sockersug efter varje måltid. Tidigare har jag fixat det enkelt med en bar efter typ varje måltid (lunch och middag). Dessutom har mellanmålen ofta bestått av bl.a. en bar (med "choklad" i). Beroenden av alla slag är sällan sunda i längden, varken för hälsan eller plånboken. Därför ska jag försöka komma ifrån mitt sockersug den här veckan. Jag har startat med en liten fälla; kvarg, hallon och kanel. Sött men fräscht, och kanel är förövrigt blodsockersänkande, vilket är helt kanon. Sötningsmedel kan trots allt, i viss mån, påverka blodsockret, trots att det inte ger någon energi.  
Självklart skadar inte en fika eller två i veckan, men vi bör inte vänja oss vid att allt ska smaka sockrig choklad. Fostra dig själv som du skulle uppfostra dina blivande barn. Att allt ska va sött, smaka choklad och godis, oavsett innehåll, ni hör ju? Det låter ju absurt. 
- Ny vecka, nya möjligheter. Och mål.
 
 
0 kommentarer i det här inlägget

Skriv din kommentar nedan:

Namn:
VIP?

E-postadress: (visas ej)


Har du någon blogg?:


Kommentar:


RSS 2.0